Ο βουλευτής της ΝΔ, Γιάννης Μιχελάκης, κατέθεσε ερώτηση προς τον υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Αντώνη Μανιτάκη, σχετικά με το ετήσιο κόστος της γραφειοκρατίας, που φτάνει τα 20 δισ. ευρώ. Αναλυτικά, το κείμενο της ερώτησης του κ. Μιχελάκη είναι το εξής:
"Προς τον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
Θέμα : 20 δις το χρόνο για το τέρας...
της γραφειοκρατίας
Κύριε Υπουργέ,
Η μείωση της υπερβολικής γραφειοκρατίας και των περιττών διοικητικών βαρών συνιστά όχι μόνο προγραμματική δέσμευση της κυβέρνησης, αλλά και συμβατική υποχρέωση της χώρας δυνάμει του πρώτου μνημονίου.
Πιο συγκεκριμένα στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης αναφέρατε χαρακτηριστικά, μεταξύ άλλων, ότι : «Επιδίωξή μας είναι ακόμη να προχωρήσουμε άμεσα στο συνολικό επανασχεδιασμό και την απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών με στόχο τη μείωση του διοικητικού βάρους των υπαλλήλων και της γραφειοκρατικής ενασχόλησής τους. Θα καταγραφούν και θα καταργηθούν οι νομοθετικές διατάξεις που προσθέτουν περιττά διοικητικά βάρη».
Μάλιστα σχετικές πρωτοβουλίες περιλαμβάνονται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Διοικητική Μεταρρύθμιση» σε κρίσιμους τομείς, όπως οι δημόσιες προμήθειες, το εμπορικό δίκαιο κ.α. με αντίστοιχη δέσμευση κονδυλίων. Όμως παρατηρείται σημαντική καθυστέρηση στην υλοποίηση των εν λόγω έργων, καθώς οι διαδικασίες των προβλεπόμενων διαγωνισμών βρίσκονται σε εκκρεμότητα εδώ και σχεδόν δύο χρόνια.
Επιπρόσθετα ήδη από τον περασμένο Ιούνιο έχει δημοσιευθεί απόφαση ανάθεσης μέρους του συγκεκριμένου έργου στον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), χωρίς όμως αυτή να μπορεί να καλύψει, για ευνόητους λόγους γνώσης και πρόσβασης στην ελληνική νομοθεσία, το σύνολο των δεσμεύσεών μας, αλλά και μιας μεταρρύθμισης που αποτελεί αδήρριτη ανάγκη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας το ετήσιο κόστος της γραφειοκρατίας στην Ελλάδα υπολογίζεται στο δυσθεώρητο ύψος των 20 δις ευρώ, που ισοδυναμούν με το 9 % του ΑΕΠ της χώρας !
Ένα ενδεικτικό παράδειγμα περιλαμβάνεται σε πρόσφατη μελέτη με θέμα την ποιότητα των κανονιστικών ρυθμίσεων στη χώρα μας, σύμφωνα με την οποία κάθε ελληνική μικρομεσαία επιχείρηση δαπανά τουλάχιστον 30 εργάσιμες ημέρες ετησίως για τη διεκπεραίωση γραφειοκρατικών θεμάτων.
Κατά γενική ομολογία το δαιδαλώδες παζλ της γραφειοκρατίας ταλαιπωρεί αφάνταστα υπαλλήλους, πολίτες και επαγγελματίες, που χάνουν καθημερινά ανυπολόγιστο χρόνο και χρήμα στα γκισέ των δημοσίων υπηρεσιών.
Είναι προφανές ότι το τέρας της γραφειοκρατίας βλάπτει την επιχειρηματικότητα, διώχνει τις επενδύσεις και σε τελική ανάλυση εμποδίζει την ίδια την ανάπτυξη της χώρας,
Επειδή ακόμη και σήμερα δεν έχει αξιοποιηθεί στο βαθμό που θα έπρεπε η σύγχρονη τεχνολογία, που είναι σε θέση να συμβάλει καθοριστικά στη μείωση της γραφειοκρατίας,
Επειδή την ώρα που περικόπτονται μισθοί και συντάξεις είναι απαράδεκτο το κράτος να μην περιορίζει δραστικά τα δικά του έξοδα, καταπολεμώντας τη γραφειοκρατική του σπατάλη,
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε κ. Υπουργέ :
Για ποιο λόγο καθυστερεί η ανάθεση των προαναφερθέντων έργων, από τη στιγμή που υφίστανται τα απαραίτητα κονδύλια ;
Γιατί παραμένουν αναξιοποίητες οι σχετικές πιστώσεις του ΕΣΠΑ του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Διοικητική Μεταρρύθμιση» ;
Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί το Υπουργείο για την υλοποίηση του κρίσιμου προγραμματικού στόχου της κυβέρνησης για τον περιορισμό της γραφειοκρατίας ;
Ο ερωτών Βουλευτής
Ιωάννης Μιχελάκης"
"Προς τον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
Θέμα : 20 δις το χρόνο για το τέρας...
της γραφειοκρατίας
Κύριε Υπουργέ,
Η μείωση της υπερβολικής γραφειοκρατίας και των περιττών διοικητικών βαρών συνιστά όχι μόνο προγραμματική δέσμευση της κυβέρνησης, αλλά και συμβατική υποχρέωση της χώρας δυνάμει του πρώτου μνημονίου.
Πιο συγκεκριμένα στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης αναφέρατε χαρακτηριστικά, μεταξύ άλλων, ότι : «Επιδίωξή μας είναι ακόμη να προχωρήσουμε άμεσα στο συνολικό επανασχεδιασμό και την απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών με στόχο τη μείωση του διοικητικού βάρους των υπαλλήλων και της γραφειοκρατικής ενασχόλησής τους. Θα καταγραφούν και θα καταργηθούν οι νομοθετικές διατάξεις που προσθέτουν περιττά διοικητικά βάρη».
Μάλιστα σχετικές πρωτοβουλίες περιλαμβάνονται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Διοικητική Μεταρρύθμιση» σε κρίσιμους τομείς, όπως οι δημόσιες προμήθειες, το εμπορικό δίκαιο κ.α. με αντίστοιχη δέσμευση κονδυλίων. Όμως παρατηρείται σημαντική καθυστέρηση στην υλοποίηση των εν λόγω έργων, καθώς οι διαδικασίες των προβλεπόμενων διαγωνισμών βρίσκονται σε εκκρεμότητα εδώ και σχεδόν δύο χρόνια.
Επιπρόσθετα ήδη από τον περασμένο Ιούνιο έχει δημοσιευθεί απόφαση ανάθεσης μέρους του συγκεκριμένου έργου στον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), χωρίς όμως αυτή να μπορεί να καλύψει, για ευνόητους λόγους γνώσης και πρόσβασης στην ελληνική νομοθεσία, το σύνολο των δεσμεύσεών μας, αλλά και μιας μεταρρύθμισης που αποτελεί αδήρριτη ανάγκη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας το ετήσιο κόστος της γραφειοκρατίας στην Ελλάδα υπολογίζεται στο δυσθεώρητο ύψος των 20 δις ευρώ, που ισοδυναμούν με το 9 % του ΑΕΠ της χώρας !
Ένα ενδεικτικό παράδειγμα περιλαμβάνεται σε πρόσφατη μελέτη με θέμα την ποιότητα των κανονιστικών ρυθμίσεων στη χώρα μας, σύμφωνα με την οποία κάθε ελληνική μικρομεσαία επιχείρηση δαπανά τουλάχιστον 30 εργάσιμες ημέρες ετησίως για τη διεκπεραίωση γραφειοκρατικών θεμάτων.
Κατά γενική ομολογία το δαιδαλώδες παζλ της γραφειοκρατίας ταλαιπωρεί αφάνταστα υπαλλήλους, πολίτες και επαγγελματίες, που χάνουν καθημερινά ανυπολόγιστο χρόνο και χρήμα στα γκισέ των δημοσίων υπηρεσιών.
Είναι προφανές ότι το τέρας της γραφειοκρατίας βλάπτει την επιχειρηματικότητα, διώχνει τις επενδύσεις και σε τελική ανάλυση εμποδίζει την ίδια την ανάπτυξη της χώρας,
Επειδή ακόμη και σήμερα δεν έχει αξιοποιηθεί στο βαθμό που θα έπρεπε η σύγχρονη τεχνολογία, που είναι σε θέση να συμβάλει καθοριστικά στη μείωση της γραφειοκρατίας,
Επειδή την ώρα που περικόπτονται μισθοί και συντάξεις είναι απαράδεκτο το κράτος να μην περιορίζει δραστικά τα δικά του έξοδα, καταπολεμώντας τη γραφειοκρατική του σπατάλη,
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε κ. Υπουργέ :
Για ποιο λόγο καθυστερεί η ανάθεση των προαναφερθέντων έργων, από τη στιγμή που υφίστανται τα απαραίτητα κονδύλια ;
Γιατί παραμένουν αναξιοποίητες οι σχετικές πιστώσεις του ΕΣΠΑ του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Διοικητική Μεταρρύθμιση» ;
Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί το Υπουργείο για την υλοποίηση του κρίσιμου προγραμματικού στόχου της κυβέρνησης για τον περιορισμό της γραφειοκρατίας ;
Ο ερωτών Βουλευτής
Ιωάννης Μιχελάκης"